Week van de Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid om aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor kinderen, ouders, leerkrachten en professionals. In 2019 is de campagne van 8 tot en met 15 november.

Thema: Aan of uit?

In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. Nog even je appjes checken of ga je vroeg slapen? Laat je je kind alleen op de tablet of lees je samen een boekje? Regel je zelf je online bankzaken of laat je dat doen door een ander? De Week van de Mediawijsheid 2019 heeft daarom als thema: Aan of uit?’

Slim aanstaan verrijkt je leven. Denk aan het leren over nieuwe dingen en het vinden van een nieuwe baan. Of videobellen met de huisarts. En ook in contact blijven met je vrienden door het delen van foto’s en het plannen van je reis.

Maar zodra je te veel tijd besteedt aan appen, scrollen en liken, merk je dat je lichaam protesteert of dat de smartphone meer aandacht krijgt dan het eten met je partner of familie. Daarnaast gaan de ontwikkelingen razendsnel en kunnen deze voor sommige mensen lastig of beangstigend zijn.

Het is steeds belangrijker dat we nadenken over hoe we media inzetten. Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg?

Ouders, kinderen, opa’s, oma’s, vrienden, buren, verzorgers, leraren, maatschappelijke organisaties, bedrijven en de overheid: laten we van elkaar leren en elkaar helpen. Tijdens de Week van de Mediawijsheid stellen we daarom de vraag: wanneer kies jij om aan of uit te staan?

In 3 stappen meedoen

  1. Organiseer een workshop of bijeenkomst. Of maak materiaal, zoals een lespakket of brochure. Kijk voor inspiratie op weekvandemediawijsheid.nl
  2. Deel je plannen: meld je activiteit aan op de landkaart
  3. Spread the word! Deel de datum en het thema en gebruik #WvdM19 in je online communicatie

» Lees meer informatie over de Week van de Mediawijsheid en voorgaande edities